Ranking ELO to system obliczania względnego poziomu umiejętności graczy, pierwotnie zaprojektowany dla gier z udziałem dwóch graczy, takich jak szachy, shogi i go. Został on nazwany na cześć jego twórcy, Arpada Elo, urodzonego na Węgrzech amerykańskiego profesora fizyki i szachisty.
W obecnej konfiguracji systemu ELO, wyniki meczów były jedynym kryterium wpływającym na przyznawane punkty rankingowe, bez uwzględnienia kontekstu rozgrywki. W League of Legends ranking ELO jest używany do dopasowania gracza w kolejce do gry rankingowej z innymi graczami o podobnym poziomie umiejętności. Wcześniej ranking ELO był widoczny tylko dla gier rankingowych po 5 rozegranych meczach i był wyświetlany osobno dla każdego typu gier rankingowych:
Silniejsi gracze z reguły otrzymywali mniej punktów za wygrane i tracili więcej za przegrane, co stanowiło źródło frustracji dla niektórych członków społeczności. Nowy model ma za zadanie uwzględniać dodatkowe aspekty, takie jak częstotliwość gier oraz statystyki meczowe, aby lepiej odzwierciedlić poziom umiejętności gracza.
Zmiana ta budzi ciekawość społeczności, która z niecierpliwością oczekuje, jakie konkretne innowacje wprowadzi Riot Games, i jakie wyzwania stawia nowy system w kontekście równowagi i sprawiedliwości w ocenie umiejętności graczy. Czy nowa era w League of Legends przyniesie bardziej satysfakcjonujące doświadczenie dla wszystkich, czy może pojawią się nowe kontrowersje – to pytania, na które odpowiedzi pozostają jeszcze nieznane.
Na początku 2024 roku Riot Games planuje wprowadzić własny system obliczania ukrytego rankingu graczy. Szczegóły innowacji nie są jeszcze znane, ale deweloperzy spodziewają się zminimalizować sytuacje, w których gracz stracił więcej punktów, niż zyskał po serii meczów. Ponadto zmiany mają na celu dokładniejsze określanie umiejętności nowicjuszy lub osób, które nie grały od dłuższego czasu.
Jeszcze w tym roku autorzy LoL chcą przejść z własnych rozwiązań na system TrueSkill 2, który jest używany w Halo i Gears of War. Określa on poziom umiejętności gracza i przedział jego wahań. Do obliczenia umiejętności brane są pod uwagę statystyki meczowe (np. KDA, punkty widzenia itp.), a także stosunek zwycięstw i porażek. Opuszczenie meczu (nawet z ponownym połączeniem) będzie liczone przez system jako przegrana. W drugim przypadku system zakłada, jak bardzo gracz rozwija się z każdym meczem: im więcej rozegranych gier, tym mniejszy rozrzut umiejętności. Ponadto TrueSkill2 zakłada, że gracze w grupie są zawsze silniejsi niż gracze grający w pojedynkę.
Data wprowadzenia nowego systemu MMR w League of Legends pozostaje tajemnicą, co wprowadza niepewność wśród graczy. Spekulacje wskazują na możliwość wprowadzenia zmian wraz z rozpoczęciem sezonu rankingowego 2024, planowanego na 10 stycznia wraz z patchem 14.1. Jednak niektórzy sugerują, że nowy model MMR może zadebiutować dopiero podczas drugiego splitu, planowanego na maj. Brak pewności co do terminu wprowadzenia budzi zarówno ekscytację, jak i niepokój w społeczności, która z niecierpliwością oczekuje, jak te zmiany wpłyną na dynamikę rozgrywki i doświadczenia graczy w League of Legends.