Sony zapowiada flagową, cyfrową kamerę filmową VENICE 2

Firma Sony zapowiedziała powiększenie rodziny cyfrowych kamer filmowych. Nowy flagowy model o nazwie VENICE 2 łączy zalety swojej poprzedniczki z nowymi cechami: kompaktową konstrukcją, zapisem na karty standardu AXS bezpośrednio w kamerze i możliwością wyboru wersji między  nowo opracowanym pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu 8,6K albo przetwornikiem 6K z kamery VENICE. W modelu VENICE 2 wykorzystano także szereg rozwiązań z poprzedniego modelu. Należy do nich między innymi system zarządzania kolorami, dwie bazowe czułości ISO i wbudowany 8-stopniowy filtr ND.

Nowy przetwornik zapewniający wyjątkową jakość obrazu i czułość przy słabym oświetleniu

Kamera VENICE 2 z nowo opracowanym, pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu CMOS 8,6K (8640 × 5760) z 16-stopniowym zakresem dynamiki tonalnej [i] rejestruje wspaniały obraz ze znakomitą separacją barw i szczegółami w cieniach. Technologia koloru jest taka sama jak w kamerze VENICE, cenionej przez twórców m.in. za naturalne odwzorowanie odcieni skóry.  Dwie bazowe czułości ISO, 800 i 3200[ii], umożliwiają pracę w szerokim zakresie warunków oświetleniowych i rejestrację niezwykle czystego obrazu, o wyglądzie jak z taśmy filmowej. Kamera obsługuje szereg trybów — od pełnoklatkowego poprzez pełnoklatkowy anamorficzny[iii] po Super 35mm — w rozdzielczości nie mniejszej niż 4K, będzie więc zaawansowanym narzędziem dla operatorów i producentów filmowych.

Aby sprawdzić potencjał kamery VENICE 2 i jej nowego przetwornika 8,6K, firma Sony zaprosiła do współpracy czołowych twórców zdjęć filmowych. Przetestowali oni nową kamerę kręcąc dwa krótkie filmy, nie używając przy tym profesjonalnego oświetlenia filmowego.

Robert McLachlan ASC, CSC uczestniczył w wielu wysoko ocenianych produkcjach, takich jak „Gra o tron” (za którą otrzymał dwie nominacje do nagrody Emmy), „Westworld” czy „Lovecraft Country”.  McLachlan zdjęcia do filmu demo nakręcił kamerą VENICE 2 w dwóch lokacjach: słonecznej Kalifornii oraz pełnej soczystej wilgotnej zieleni Kolumbii Brytyjskiej. Oto jego spostrzeżenia:

Bardzo żałuję, że nie miałem dużego przetwornika 8,6K, takiego jak w Sony VENICE 2, podczas zdjęć do „Gry o tron”. Obraz byłby wtedy jeszcze bardziej imponujący i wciągający, bo miałby większą rozdzielczość, bogactwo i wymiarowość. Wyższa czułość, czystsze światła i cienie oraz możliwość uzyskania wyjątkowej głębi ostrości byłyby olbrzymim atutem. 

Nagrodzony Oscarem autor zdjęć filmowych Claudio Miranda ASC, ACC, który używał pierwszej wersji VENICE, porównał ją z VENICE 2 w ciemnościach panujących na pustyni w Kalifornii.

 Niesamowita jest czułość ASA 3200 — mówi Miranda. — Obraz pozostaje wierny w cieniach. Fantastycznie wyglądają szerokie ujęcia. Nie używaliśmy żadnego filmowego oświetlenia; scenę oświetlały wyłącznie reflektory samochodu i ognisko. Ale właśnie taki był nasz zamysł: wyjechać na jakieś odludzie, rozpalić duże ognisko i sprawdzić, w jakim stopniu nowy przetwornik pozwoli utrwalić obraz bez zakłóceń. 

Brytyjski twórca zdjęć filmowych Rob Hardy, BSC, znany ze zdjęć do „Mission Impossible — Fallout”, „Ex Machina” i „DEVS” oraz zdobywca nagrody BAFTA za zdjęcia do „A Boy”, komentuje:

 Przyzwyczaiłem się do filmowania poprzednią kamerą VENICE i mogę powiedzieć, że jestem jej gorącym orędownikiem. Możliwość przedpremierowego użycia kamery VENICE 2 to coś fantastycznego. Po raz pierwszy mam okazję korzystać z przetwornika 8,6K. Szczęśliwie mieliśmy obiektywy anamorficzne, które zapewniały pełny kinowy efekt z wykorzystaniem całego obszaru przetwornika. Zwiększono czułości ISO, dzięki czemu w słabym oświetleniu mogę ustawiać większą czułość, a wcześniej raczej nie wchodziło to w grę. Dla mnie to ogromna zaleta.

Przetwornik obrazu 8,6K w kamerze VENICE 2 zapewnia duży oversampling, przez co pozwala uzyskać bogatszy, czystszy obraz w produkcjach 2K lub 4K. Kamera dobrze sprawdza się więc w takich zastosowaniach, jak wirtualna rzeczywistość, generowanie efektów wizualnych w kamerze czy systemy wirtualnej produkcji. Zapewnia intensywne doznana i realistyczny obraz, zwłaszcza w połączeniu z wysoko kontrastowymi, wielkowymiarowymi wyświetlaczami Sony Crystal LED.

fot. Materiały prasowe

Sukces pierwszej kamery VENICE

Wprowadzona w 2017 r. kamera VENICE znalazła już zastosowanie w przeszło 300 produkcjach zrealizowanych przez studia filmowe, stacje telewizyjne, operatorów telewizji kablowej i platformy internetowe. Za przykład może posłużyć wyróżniony nagrodą Emmy serial „The Crown”. Popularność VENICE wynika także z regularnie wprowadzanych aktualizacji oprogramowania i modernizacji sprzętu, dostosowujących kamerę do wymagań filmowców.

Bardzo cieszymy się z sukcesów odnoszonych przez kamerę VENICE w ciągu ostatnich czterech lat. Rozmowy z twórcami zdjęć filmowych i producentami filmowymi z całego świata uświadomiły nam możliwość jej udoskonalenia poprzez wykorzystanie naszych najnowszych technologii przetwarzania obrazu i matryc obrazujących. W ten sposób przenosimy jakość obrazu VENICE na nowy poziom. Nowa kamera jest ponadto mniejsza od poprzedniczki i umożliwia wewnętrzny zapis nagrań. Zwiększa to twórczą swobodę w zastosowaniach na dronach, w Steadicamach czy obudowach do zdjęć pod wodą — powiedział Hiroshi Kajita, Head of Media Solutions, Sony Professional, Sony Europe.

Ulepszenia postulowane przez użytkowników

Kamera VENICE 2 ma wiele cech, które przyczyniły się do sukcesu pierwszego modelu VENICE. Należą do nich dwie bazowe czułości ISO, wbudowany 8-stopniowy filtr ND oraz zgodność z szerokim wachlarzem obiektywów, który obejmuje wszystkie obiektywy z mocowaniem PL i natywnym mocowaniem Sony typu E, a w przypadku użycia odpowiedniego adaptera także inne modele.

Zgodnie z oczekiwaniami filmowców nowa kamera VENICE 2 jest o 44 mm mniejsza i około 10% lżejsza[iv] od swojej poprzedniczki, ale równie intuicyjna w użyciu. Umożliwia zapis materiału filmowego w formatach X-OCN i Apple 4K Pro Res 4444 / 422 HQ na wewnętrzny nośnik nagrań, bez podłączania rejestratora AXS-R7.

Użytkownik ma do wyboru różne tryby rejestracji obrazu z przetwornika 8,6K, między innymi:

8,6K

3:2

30 kl./s

Pełna klatka

8,2K

17:9

60 kl./s

Pełna klatka

5,8K

6:5 anamorficzny

48 kl./s

Super 35

5,8K

17:9

90 kl./s

Super 35

* Pełna informacja o trybach rejestracji obrazu jest zamieszczona tutaj.

Wymienny przetwornik obrazu

W celu zwiększenia uniwersalności korpusu VENICE 2 na planach filmowych umożliwiono wymianę bloku przetwornika obrazu. Kamera może być używana z przetwornikiem 8,6K lub poprzednią matrycą 6K. Urządzenie samoczynnie wykrywa zmianę i uruchamia się bez potrzeby wprowadzania modyfikacji w wewnętrznym oprogramowaniu lub jego ponownej instalacji. Pierwotny przetwornik obrazu 6K umożliwia rejestrację większej liczby klatek na sekundę.

fot. Materiały prasowe

Większa funkcjonalność dzięki wewnętrznemu systemowi zapisu i mniejszym wymiarom 

Mała, lekka, ale solidnie wykonana kamera VENICE 2 rejestruje obraz w formacie 8K 60p na nowej, szybkiej karcie AXS 6,6 Gb/s AXS-A1TS66. Ten nowy nośnik jest zgodny z obecnymi czytnikami kart pamięci AXS, między innymi z modelem AXS-AR3 ze złączem  Thunderbolt™ 3.

Interfejs użytkownika kamery VENICE 2 pozostał taki sam jak w poprzednim modelu. Wprowadzono tylko ulepszenia zapewniające łatwiejszą, bardziej intuicyjną obsługę.  Mimo zmienionej konstrukcji nowa kamera jest zgodna z niemal wszystkimi obecnymi akcesoriami VENICE.

Kierując się sugestiami użytkowników obecnej kamery VENICE, projektanci modelu VENICE 2 wprowadzili szereg innych ulepszeń. Należą do nich:

·         Reprodukcja obrazu 4K z zastosowaną tabelą LUT

·         Ulepszenia w przetwarzaniu LUT 3D w celu poprawy jakości obrazu

·         Bezpośrednie stosowanie zmian EI w sygnale wyjściowym S-Log3

·         Sterowanie LUT/ASC-CDL przez Ethernet/Wi-Fi

·         Praca w trybie „Zoom to Fit” (zapis obrazu pełnoklatkowego z podglądem w formacie 17:9/16:9)

·         Przeniesienie złącza Ethernet na stronę asystenta operatora

·         Złącze wyjściowe Lemo (2 styki, 12 V)

·         Zainstalowany wewnętrzny mikrofon

Dostępność

Pierwsze dostawy kamery VENICE 2 z przetwornikiem obrazu 8,6K są planowane na luty 2022 r. Wersja z fabrycznie zainstalowanym przetwornikiem 6K ma być dostępna w marcu 2022 r. Kamery VENICE 2 z przetwornikiem 6K można ponadto używać z obecnym systemem rozszerzenia VENICE, pod nazwą RIALTO. Wprowadzenie rozszerzenia obsługującego przetwornik 8,6K jest zaplanowane na początek 2023 r.

Nagrania z nowej kamery VENICE 2 i materiały poświęcone temu i innym produktom foto-wideo Sony można też znaleźć w serwisie www.sonycine.com, stworzonym w celu kształcenia i inspirowania wszystkich fanów i użytkowników produktów Sony Cinema Line.

Filmową prezentację nowej kamery VENICE 2 oraz pokazowe nagrania można obejrzeć tutaj.

Author avatar

Zastępca redaktora naczelnego
Więcej informacji o

Dodaj komentarz

Wejdź do świata filmów i seriali na:

Movies Room logo