Przełom sierpnia i września to gorący okres dla handlu. Huawei CBG Polska postanowił zbadać, jak wyglądają zakupy Polaków związane z powrotem do szkoły i jakie kwoty na nie przeznaczamy.
Okazuje się, że aż 64% z nas planuje skorzystać z promocji związanych z powrotem do szkoły. To znaczący odsetek, pokazujący, jak ważny jest to moment dla polskich konsumentów. Co znajdzie się w koszykach zakupowych? Przede wszystkim ubrania (25% ankietowanych), książki i przybory szkolne (po 21%), a także sprzęt elektroniczny (13%) oraz kosmetyki (11%).
Tegoroczne badanie pokazuje, że jesteśmy gotowi przeznaczyć na zakupy związane z powrotem do szkoły średnio 894 zł. To o 8% więcej niż w roku ubiegłym, co świadczy o rosnącej sile nabywczej Polaków. Warto zauważyć, że 41% kupujących planuje wydać do 500 zł, a 26% zamierza zmieścić się w przedziale 501-1000 zł.
Szczególnie interesujący jest trend zakupowy dotyczący elektroniki. W tym roku aż 13% Polaków planuje kupić sprzęt elektroniczny w okresie wyprzedaży back to school. To znaczący wzrost w porównaniu do 9% w roku ubiegłym. Co ciekawe, na elektronikę jesteśmy skłonni wydać znacznie więcej niż na inne produkty – 26% osób zainteresowanych tą kategorią planuje wydać powyżej 2000 zł.
Wśród urządzeń elektronicznych, na które polują Polacy, prym wiodą smartfony i słuchawki – wskazało je odpowiednio 73% i 71% osób planujących zakup elektroniki. Popularnością cieszą się również laptopy (63%), tablety (62%) i smartwatche (61%). Co ciekawe, większość tych produktów kupujemy dla siebie, a nie dla dzieci.
W Polsce okres powrotu do szkoły jest coraz powszechniej kojarzony z promocjami na sprzęt elektroniczny. Już 19% Polaków wskazuje ten czas jako opłacalny moment na zakup urządzeń z tej kategorii, co stanowi znaczny wzrost w stosunku do ubiegłego roku, gdy zaledwie 13% z nas miało taką świadomość – komentuje Dorota Rakowska, Marketing Director w Huawei CBG Polska.
Warto zwrócić uwagę na sposób finansowania zakupów. Większość Polaków (87%) planuje sfinansować wydatki z własnej kieszeni. Jednak 16% kupujących rozważa skorzystanie z rat lub pożyczki, z czego dwie trzecie preferuje system ratalny.
Tegoroczne badanie Huawei CBG Polska rzuca nowe światło na zwyczaje zakupowe Polaków w okresie powrotu do szkoły. Widać wyraźnie, że jesteśmy coraz bardziej skłonni do korzystania z promocji, a także do inwestowania w nowoczesne technologie. Rosnąca popularność zakupów elektroniki w tym okresie świadczy o zmieniających się potrzebach edukacyjnych i lifestyle’owych Polaków.
Badanie wykonano w sierpniu 2024 roku na zlecenie HUAWEI CBG Polska przez SW Research metodą CAWI na grupie reprezentatywnej 1001 osób.